Salland-Twentetunnel later open

Datum: 21-11-2014

20.38 uur - De Salland-Twentetunnel zal later worden opengesteld dan gepland. Rijkswaterstaat en de gemeente Hellendoorn onderzoeken of een gedeeltelijke openstelling wel mogelijk is. De tunnel kan nog niet worden opengesteld, omdat er ICT-problemen zijn, zo heeft Rijkswaterstaat vandaag gemeld.

 
 
In de wegtunnel zorgen circa 50 tunneltechnische installatiesystemen ervoor dat er bij calamiteiten snel kan worden gehandeld. De systemen afzonderlijk werken naar behoren. Maar recent bleek dat de ICT-systemen van de Salland-Twentetunnel nog niet goed communiceren met de systemen van het landelijk bediennetwerk. De tunnel kan daarom nog niet worden opengesteld. Op dit moment worden de systemen grondig geanalyseerd.
 
Mogelijk gedeeltelijk open
Rijkswaterstaat en de gemeente Hellendoorn onderzoeken of het verkeer onder bepaalde voorwaarden al wel op deeltijden gebruik kan gaan maken van de tunnel, zodat buiten die tijden verder kan worden gewerkt aan een oplossing. Wat de mogelijke openingstijden van de tunnel precies worden, is nog onderwerp van overleg. Rijkswaterstaat en de gemeente Hellendoorn werken nu hard aan het tot stand brengen van een vergunning voor een gedeeltelijke openstelling. Het veilige gebruik van de Salland-Twentetunnel staat voorop.
 
Combiplan Nijverdal
De Salland-Twentetunnel maakt deel uit van het Combiplan Nijverdal, dat het centrum van Nijverdal ontlast door het knelpunt van de N35 aan te pakken. Het resultaat is een betere doorstroming op de weg, verbetering van de betrouwbaarheid van de treinverbinding en van de leefbaarheid en veiligheid in het dorp.
 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

helderse schreef op 21-11-2014

verrassend?

henk schreef op 21-11-2014

Das apart?

Pietje Puk schreef op 21-11-2014

De ICT problemen veroorzaken toch geen ongelukken in de Salland-Twentetunnel. Ook niet in de toekomst.

claus schreef op 21-11-2014

was al bekent

Harry schreef op 21-11-2014

In 2012 had ik een gesprek met een medewerker (hoog leidinggevend in het tunnel combiplan) over de tunnel en hij gaf toen al aan dat de tunnel in 2014 afgekeurd zou worden wat de veiligheid betreft....

jantien schreef op 21-11-2014

Mooi dat er ook al helderzienden waren in 2012.....whahahahahaha

Harry schreef op 22-11-2014

Er is geen tunnel in ons land open gegaan, op de juiste datum.............

Gekke Henkie schreef op 22-11-2014

Noe brek mie `n kloomp. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de tunnelbuis voor de trein wel veilig is, en de twee tunnels voor het autoverkeer niet. Ik hoop toch echt dat we in de Leo ten Brinke tunnel met één veiligheidssysteem werken. Of rijden de treinen soms sinds vorig jaar onveilig door de tunnel, en moeten de treinreizigers zich extra gaan bijverzekeren. Maar eigenlijk denk dat het subsidie potje nog niet leeg is,en dat er nog ergens geld te halen is voor de ICT`s.

Claus schreef op 22-11-2014

Ik heb het vermoeden dat de oorzaak gezocht moet worden in het bezuinigen bij het begin van de aanleg? ???.

ICT en overheid schreef op 22-11-2014

ICT en overheid is geen goede combinatie, er worden miljarden over de balk gesmeten, en nog werkt het niet, klungels zijn het. Gaat nu zeker pas 1 april 2015 open, 2 jaar later dan de treintunnel. En dan voorspel ik nog veel problemen met de tunnel, vanwege de nieuwe techniek, wiel voor de zoveelste keer opnieuw uitgevonden.

Claus schreef op 22-11-2014

En nu de vraag, waar halen ze het extra geld vandaan? ??, VAN ONS BELASTING geld, mooi hé.

Mitis schreef op 22-11-2014

Laat Rijkswaterstaat de problemen oplossen, hier zeuren door zelfbenoemde en quasi deskundigen verandert er echt niets aan...

Anja schreef op 23-11-2014

Goed bezig ,er moet maar een ongeluk gebeuren, en later blijkt dat er toch wat mis was met de veiligheid, dan gaat het nog veel langer duren,

tja. schreef op 25-11-2014

In 2012 was er ook een heel ander systeem gepland, het feit dat de trein wel tijd heeft gewoon te maken met dat er minder risico is en niet landelijk wordt bewaakt door RWS. Dat de nieuwste software niet goed werkt met de huidige is ook niet bijzonder. We wachten al 40 jaar dus dat extra jaartje gaan we niet moeilijk om doen.

Uw reactie

Naam:
Bericht: