Vrachtwagenverbod en snelheidsremmers Grotestraat Nijverdal

Datum: 08-08-2019

13.57 uur - Een kleine vijf maanden na de opening van de vernieuwde Grotestraat zijn gebruikers nu gewend aan de nieuwe situatie. De sfeer en uitstraling zijn belangrijk verbeterd maar er zijn ook verbeterpunten duidelijk geworden die de gemeente nu aanpakt. Er worden concrete maatregelen genomen om overlast van vrachtwagens en te hard rijden tegen te gaan.

Het gedeelte tussen het Keizerserf en de Maximastraat is ingericht als woonerf. Dat betekent dat daar een maximumsnelheid geldt van 15 kilometer per uur. Voor de overige delen van de Grotestraat tussen de Budde en het politiebureau geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer. Dit wordt allemaal met borden aangegeven. Monitoring via GPS-data laat zien dat de overgrote meerderheid van het verkeer in de 30 km zone niet of nauwelijks te hard rijdt. Maar in de beleving van winkelend publiek is de snelheid toch vaak behoorlijk hoog. En in de 15 km zone wordt veelal ook zo’n 30 km gereden. Daarom gaat de gemeente een proef doen met het plaatsen van grote plantenbakken. De indruk van een doorgaande straat wordt daarmee minder en de verwachting is dat de snelheid zal verminderen. Als de proef slaagt, worden er definitieve maatregelen genomen.
 
Om het vrachtverkeer verder terug te dringen zijn inmiddels ook maatregelen genomen. In de week van 12 tot 17 augustus worden de borden geplaatst die aangeven dat het woonerfgedeelte is afgesloten voor vrachtwagens. Een uitzondering geldt voor vrachtwagens korter dan 12 meter die tussen 7.00 en 13.00 uur de winkels mogen bevoorraden.
 
 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

k.e schreef op 08-08-2019

eindelijk, had beter bij opening gepast. vooral het te hard rijden.

Pff schreef op 08-08-2019

Ze hadden bij de verkeerslichten moeten beginnen met een drempel, was het gelijk duidelijk dat het geen doorgaand verkeer meer is. Bloembakken maakt het onoverzichtelijk.

Harm schreef op 08-08-2019

Gewoon afsluiten tussen Jumbo en Maximastraat. En de parkeerplaatsen Jumbo en Action moet toch 1 parkeerplaats kunnen worden, goed voor alle partijen en ook de huizen aan de markt afbreken en parkeerplaatsen van maken Goed voor het centrumplan!!!

@ly schreef op 09-08-2019

Waarom niet het hele stuk van De Budde tot Politiebureau 15km-gebied maken? Veel veiliger!

Mineth schreef op 09-08-2019

Maak de hele Grotestraat 15 km. Huizen markt afbreken en maak daar een marktplein en of parkeerplekken van. Sinds 1997 al een een doorn in het oog van elke Nijverdaller.

Richard schreef op 09-08-2019

Gewoon verbod voor voertuigen instellen over de gehele straat.

Maarten schreef op 09-08-2019

Het hele centrum autovrij en e-bikevrij, nog beter de hele gemeente, geeft alleen maar overlast.*sarcasme modus uit*

gerard schreef op 09-08-2019

In hellendoorn rollebolt allas door het dorp trekkers vrachtwagens fietsers wandelaars winkel publiek toeristen gaat wonder wel altijd goed. Nijverdal autovrij maken of horendol pesten en het word stiller dan je wenst

Manuel schreef op 10-08-2019

Afsluiten de hele straat.

Cees schreef op 12-08-2019

Gewoon weer in de oude situatie terug brengen. Het was niet wat maar nu is het al helemaal niks meer

William S. Burroughs schreef op 12-08-2019

Het verleden is geweest en de toekomst kan je alleen bepalen door in het hier en nu te veranderen. Uw reactie klinkt als 'vroeger is dood' van Derek Otte, 'terug naar Oegstgeest' van Jan Wolkers en laten we tot slot 'het dorp' van Wim Sonneveld ook niet vergeten. Nostalgie Cees geeft alleen een goed gevoel van wat is geweest maar staat vaak ver van de huidige realiteit. Prettige dag.

William S. Burroughs schreef op 12-08-2019

Aan Cees. Het verleden is geweest en de toekomst kan je alleen bepalen door in het hier en nu te veranderen. Uw reactie klinkt als 'vroeger is dood' van Derek Otte, 'terug naar Oegstgeest' van Jan Wolkers en laten we tot slot 'het dorp' van Wim Sonneveld ook niet vergeten. Nostalgie Cees geeft alleen een goed gevoel van wat is geweest maar staat vaak ver van de huidige realiteit. Prettige dag.

Han schreef op 12-08-2019

Cees, beetje rare opmerking. Centrum ziet er prachtig uit. Kan het alleen maar toejuichen dat er een vrachtwagen verbod komt en snelheidsremmers. Afsluiten tussen de Jumbo en de ingang van de parkeergarage is een goede optie. Kan het winkelend publiek ongestoord rond slenteren.

gerard schreef op 12-08-2019

Cees kom maar naar Heldern die hippies in Nijverdal lang leve de vooruit gang. Als Han denkt dat winkel volk als een kip zonder kop rond te slenteren worden ze wel door een fiets van de benen gereden Volgende verbod je mag er niet meer fietsen.

William S. Burroughs schreef op 12-08-2019

Klepperhippie of klepperderk is mij om het even alhoewel mijn voorkeur wel uitgaat naar een gitaar en niet naar een klepperapparaat. Om gek van te worden en dan heb ik het nog niet eens over al die blatende schapen. Mijn God wat een teringherrie! (knipoog) Prettige dag.

Gerrie schreef op 13-08-2019

Gerard jij weet ook wel wat het mooiste is van Nijverdal. DE WEG NAAR HELDERN

Mitis schreef op 13-08-2019

De enige verstandige opmerking hier was de eerste die van Martin Heinhuis. In eerste instantie had ik de borden woonerf ook niet gezien. Het was maar goed dat er een stukje in Tubantia over stond.

Tom schreef op 15-08-2019

@Mitis. Het probleem is dat alles tegenwoordig met borden moet worden geregeld, iedere bestuurder kan toch zien dat het onverantwoord is om hier harder dan stapvoets te rijden. De fietsers zijn helaas nog erger dan de auto's.

Mitis schreef op 15-08-2019

Je hebt gelijk Tom, we zijn te vaak met denken gestopt en leggen onze persoonlijke verantwoordelijkheid in de handen van de overheid, lekker makkelijk, toch...

Wat ben ik toch een tut! schreef op 16-08-2019

De witte randen rondom de ‘afgronden’ zijn laag. Ik ben benieuwd wanneer de eerste auto of fiets bij harde regen, pak sneeuw of gladheid daar in rijdt.

Uw reactie

Naam:
Bericht: