Oproep raad Hellendoorn: teken petitie hogere vliegroute

Datum: 23-02-2017

18.54 uur - De raadsleden van de gemeente Hellendoorn staan achter de actie voor een hogere aanvliegroute naar vliegveld Lelystad. De kans is reëel dat bij ongewijzigd beleid er overlast ontstaat door laag rondcirkelende vliegtuigen boven onze gemeente.

 
Vliegveld Lelystad breidt uit. Vanaf 2019 dalen daardoor meer vliegtuigen boven grote delen van Overijssel naar het vergrote vliegveld Lelystad. Zes keer per uur, op nauwelijks een kilometer hoogte. Ook is de kans groot dat vliegtuigen op geringe hoogte ‘in de wacht’ rondcirkelen voor ze op Lelystad kunnen landen. Zwolle, het Vechtdal, Salland, de Lemelerberg, de Holterberg, Sallandse Heuvelrug en de Weerribben worden hierdoor getroffen.
 
Teken de petitie
Een hogere aanvliegroute leidt tot minder overlast. De gemeenteraad wijst inwoners daarom op een petitie die men kan tekenen om zo de actie voor een hogere aanvliegroute te ondersteunen.
“Samen staan we sterk: hoe meer inwoners uit onze gemeente en omringende gemeenten de petitie tekenen, des te groter de kans dat we die hogere aanvliegroute kunnen afdwingen,” aldus de gezamenlijke raadsfracties.
 
 
 
 
 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Wat ben ik toch een tut! schreef op 23-02-2017

De Ommerweg tussen Hellendoorn en Ommen wordt als holding airea (wachten en rondcirkelen) gebruikt las ik in de Tubantia; ---Het gebied tussen Ommen en Hellendoorn is bovendien aangewezen als wachtruimte voor vliegtuigen, die nog niet kunnen landen. Die cirkelen dan rond boven de Sallandse Heuvelrug op een relatief lage hoogte van ergens tussen de 3.000 en 6.000 voet, ofwel tussen de 900 en 1.800 meter.---

Richard schreef op 23-02-2017

Heeft Staatssecretaris mevrouw Dijksma van de PvdA niet toegezegd dat ze boven de 6000 Ft (voet) zullen blijven: 1828.8 meter. Zie RTVOost artikel: [url]http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=263607&cat=1[/url] Ik heb heb eerder de petitie getekend, want alhoewel vliegtuigen bijzonder zijn wil ik geen geluidsoverlast. Hellendoorn moet blijven zonder een te-veel aan iets, in dit geval geluidsoverlast.

RB Leijerweerd schreef op 24-02-2017

Naast het laag overvliegen en lawaai waarover men wenst te schrijven, behoort nog een belangrijk detail ... namelijk dat het flora en fauna hiervan ook schade van zal ondervinden waar we niet echt gelukkiger van worden.

Jos schreef op 24-02-2017

tut overal op tegen?? en 900 meter is een fabel. wel het genot en niet de lasten bestaat niet.

Ibequim schreef op 24-02-2017

We mogen bepaalde uren niet over de Toeristenweg omdat we parende korhoenders hebben. Hoe moet het dan met deze beestjes. Krijgen zij oordopjes.

William S. Burroughs schreef op 24-02-2017

Aan Ibequim. Die hopen op een vliegtuig uit Zweden. Prettige dag.

Pibernik schreef op 24-02-2017

Er van uitgaande dat korhoenders oren hebben dan zijn vier oordopjes voldoende.

Mitis schreef op 24-02-2017

Het inrichten van de vliegruimte is voorbehouden aan mensen met kennis van zaken. Het ontgaat mij waarom er hier zoveel argwaan heerst. Waarom zouden die mensen het luchtruim niet optimaal milieuvriendelijk inrichten? Een leuke site om eens te bestuderen is: https://www.flightradar24.com

Wat ben ik toch een tut! schreef op 24-02-2017

@Mitis: milieuvriendelijk betekent vaak 'duurder'. En daarbij, mensen met specifieke kennis van zaken hebben vaak als adviseur, binding met het bedrijfsleven. Dat begint al op universiteiten waar onderzoek wordt betaald door bedrijven.

Mitis schreef op 24-02-2017

@ tut: Voormij niets nieuws. Ook bij Schiphol is zo´n parkeerbaan, als het vliegverkeer normaal verloopt wordt de parkeerbaan niet gebruikt. Kijk maar eens op de site uit mijn vorige bericht bij Schiphol. Rondvliegen in de parkeerbaan kost brandstof en tijd, daar zit niemand onnodig op te wachten.

Freek schreef op 24-02-2017

Hoeveel van jullie, die commentaar hebben, gaan zelf met een vliegtuig oo vakantie.

Heldern schreef op 24-02-2017

Dom lull'n Freek! Het gaat er alleen maar om dat ze hoger moeten vliegen....

Dirk Jan schreef op 25-02-2017

Als wij ons al zo druk maken over de vlieghoogte boven de Sallandse Heuvelrug hoe moeten de inwoners van de omliggende dorpen en steden van Lelystad zich dan wel niet voelen nu er meer vliegverkeer komt.

Han schreef op 25-02-2017

@heldern, zo dom lult Freek niet. Wel de lusten niet de lasten. Allemaal een grote mond, maar ondertussen staan ze aankomende zomer weer in de rij om in te checken. En zijn ze allemaal vergeten dat de rest uit de gemeente zogenaamd last van hen heeft. Trump zei al, America first. Zo zijn de tegenstanders ook voor de vlieghoogte, ik eerst een hele poos niks en dan de rest.

Pibernik schreef op 25-02-2017

@Han, zou je die laagvlieger Trump er a.u.b. buiten willen houden die laagvlieger zit al in hogere sferen.

Han schreef op 25-02-2017

@pibernik. Beter kunt u het gedrag en intelligentie van bovenstaande tegenstanders niet omschrijven. Dit gedrag krijg je door al die populisme.

Henk schreef op 25-02-2017

Dr is niks aan de hand alleen dat domme gelul van een boswachter die alleen voor z'n eigen haggie zorgt zo begon t ook al met die kippen

Remco schreef op 09-03-2017

Constant geronk/onrust boven mijn nu al door A1 geteisterde gehoor er bij,.. Ik dacht dat we tegen- en niet voor lucht /milieuvervuiling zouden kiezen ,...... maar als er door enkelen nog meer geld te verdienen valt , helpt deze petitie ook niks vrees ik.

Jos schreef op 09-03-2017

laat toch gewoon vliegen

Uw reactie

Naam:
Bericht: