Aan de Nicolaus Ottostraat in Nijverdal werd er de afgelopen tijd stilletjes gewerkt aan een nieuwe Nederlandse sportauto. Vandaag presenteert het nieuwe Nederlandse merk Vencer de Sarthe.
Onder de projectnaam #1 is Vencer in het geheim gestart met de ontwikkeling van een nieuwe sportwagen. In de loop van dit project is de modelnaam “Sarthe” ontstaan.
Vencer is eind 2010 opgestart door Robert Cobben. Met de overtuiging om een fantastische sportwagen te maken, verwezenlijkt hij nu zijn droom. Samen met een klein, kundig engineering team, ontwikkelde hij dit model. Prachtig vorm gegeven en met een fantastische rijbeleving. De Vencer Sarthe.
Lichtgewicht
Het gaat om een handgebouwde tweezitter. De auto heeft een spaceframe chassis van stalen buizen van hoogwaardig staal, een vloer van aluminium en een body van carbonfiber. Deze combinatie moet de Sarthe zowel licht als sterk en stijf maken. De auto weegt 1390 kilo en heeft een bijna ideale gewichtsverdeling van 45 procent voor en 55 procent achter.
328 km/h
Voor de motorisering is er bij General Motors een V8 geleend. Deze is achter de bestuurder geplaatst en levert 510 pk en 650 Nm. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met een limited slip differential. De sprint naar de honderd zou slechts 3,8 seconden in beslag nemen en topsnelheid wordt pas bij 328 km/h bereikt.
De Sarthe (u kent de naam mogelijk van het circuit waar de 24 uur van Le Mans wordt verreden) is 4,5 meter lang, bijna 2 meter breed en slechts 1,2 meter hoog. Volgens Vencer is het ontwerp geïnspireerd op de Le Mans-racers uit de jaren '80. Een korte neus wordt gecombineerd met een lange voorruit.
Leren bekleding
Ook aan luxe is gedacht. De Sarthe heeft een interieur met handgestikte leren bekleding. Daarnaast beschikt de bestuurder over climate control, een entertainmentsysteem en uiteraard elektrische ramen.
De prijs van dit nieuwe Nederlandse/Nijverdalse product is nog niet bekend.