PvdA stelt vragen over spoorverbinding Enschede-Zwolle
Datum: 28-05-2012
De PvdA afdeling Hellendoorn stuurde een brief aan het college, waarin een schets van de ontwikkelingen en aansluitend vragen hierover met betrekking tot het verbeteren van de aansluitingen in Zwolle en de capaciteitsproblemen op de lijn Enschede-Zwolle.
Onderwerp: PvdA roept college Hellendoorn op zich actief in te zetten voor verbetering aansluitingen en capaciteit Wierden - Zwolle
Geacht college,
Deze tijd vraagt om inzet, betrokkenheid en creativiteit als het goed om zaken te realiseren voor onze inwoners. Middels deze brief en de bijbehorende vragen roepen wij u als PvdA op om deze creativiteit, inzet en betrokkenheid maximaal in te zetten voor de verbetering van de aansluitingen in Zwolle en de capaciteit (vervoer en infra) van de spoorverbinding Enschede – Zwolle en meer in het bijzonder het onderdeel Wierden – Zwolle.
Bij de buitendienststelling van het spoor tussen station Nijverdal en Nijverdal West als onderdeel van het combiplan Nijverdal in december 2009 gaf de toenmalig gedeputeerde Job Klaasen bij het weghalen van de spoorbomen bij de Meijboomstraat aan, dat het goed zou zijn om naast de Marsroute voor de N35 ook een Marsroute voor het spoor te ontwikkelen, de S(poor)35. Onze indruk is dat hier sinds het aantreden van de nieuwe colleges in zowel de gemeente Hellendoorn als in de provincie Overijssel weinig inzet en betrokkenheid voor is geweest bij betrokken bestuurders. Dit in tegenstelling tot de inzet voor de N35. Zelfs de F35 kreeg volgens ons meer aandacht dan de S35.
De PvdA Hellendoorn is altijd een groot voorstander geweest van het gelijktijdig verbeteren van zowel de weg- als de spoorverbinding tussen Twente en Zwolle. Voor ons is het uitgangspunt niet of/of of en/of maar en/en. Ook in Den Haag is hier middels meerdere moties en amendementen regelmatig aandacht voor gevraagd.
Recente ontwikkelingen vormen op een aantal punten bedreigingen voor de spoorverbindingen vanuit Twente naar Midden- en Noord-Nederland, maar bieden naar onze mening tegelijkertijd ook kansen. Kansen die alleen verzilverd kunnen worden met een flinke dosis inzet, betrokkenheid en creativiteit.
We noemen de volgende ontwikkelingen:
- De doorgaande treinverbinding Enschede – Zwolle wordt in het 2e kwartaal 2013 hersteld door de ingebruikname van het nieuwe station in Nijverdal;
- De provincie Overijssel heeft plannen om de spoorlijn Enschede – Zwolle bij de ingebruikname over te nemen van het Rijk. Ook heeft het Rijk plannen om de stoptreinverbinding Enschede – Apeldoorn te decentraliseren;
- In de nieuwe dienstregeling van december 2012 vindt er een aanmerkelijke verslechtering plaats van de andere verbinding Enschede – Zwolle door de wijzigingen in de aansluitingen in Deventer (wachttijd rond de 20 minuten) naar Zwolle. Dit heeft tot gevolg dat alle personenvervoer vanuit Twente richting Zwolle vanaf het 2e kwartaal 2013 gebruik zal maken van de verbinding via Nijverdal, met als gevolg capaciteitsproblemen doordat perrons, dus treinen in de spits te kort zijn;
- Al ver voor de start van het combiplan was er een probleem met de punctualiteit van de verbinding Enschede – Zwolle. Dit heeft men destijds opgelost door de “goede” aansluiting in Zwolle te laten vervallen. De minister heeft nu aangegeven dezelfde punctualiteit van voor de start van het combiplan te willen halen. Voor ons als PvdA-fractie is dit volstrekt onvoldoende. Wij pleiten nadrukkelijk voor een goede aansluiting vanuit Twente naar Zwolle, zowel voor de intercity naar Utrecht, als voor de nieuwe Hanzelijn;
- Al in 2003 is geconstateerd o.a. in een onderzoek door ROVER en erkend door ProRail dat er problemen op de lijn Enschede – Zwolle waren (zie in totaal 3 bijlagen);
- Van meerdere kanten wordt aangegeven dat er voldoende mogelijkheden zijn om met technische maatregelen de vervoers- en infracapaciteit te verbeteren, bijvoorbeeld door het verhogen van de snelheid op het traject Zwolle – Heino en Nijverdal – Wierden naar 140 km, het sneller in- en uitrijden in Zwolle, perronverlenging en eventueel aanvullend korte verlenging(en) van passeersporen. Deze maatregelen zouden op korte termijn uitgevoerd kunnen worden en er is bovendien geld voor (zie punt 9.);
- Gelijktijdig zou gewerkt moeten worden aan de plannen voor een spitsdienst Enschede – Zwolle en de elektrificatie van de lijn Wierden – Zwolle. Deze oplossing op wat langere termijn is zowel gunstig voor de exploitatie als voor de reiziger;
- In het Kunduz-akkoord wordt voorgesteld om het voordeel van 17 cent voor rode diesel af te schaffen. Deze diesel wordt behalve in de landbouw, voor zover ons bekend ook voor treinen gebruikt. Deze maatregel betekent dus een aanzienlijke verhoging van de toch al verder stijgende kosten voor dieseltreinen;
- In het Kunduz-akkoord staat de volgende tekst op pagina 34:
Openbaar Vervoer en Intensivering Regionaal Spoor
…….. Daarnaast wordt voor regionaal spoor 25 mln. bovenop het MIRT uitgetrokken om dit (waar mogelijk al in 2013) te besteden aan de volgende lijnen: Valleilijn (Barneveld-Ede), Arnhem-Doetinchem, Zwolle-Wierden en Arnhem-Elst Tiel (ongedaan maken knip).
Dit alles brengt ons tot de volgende vragen aan het college:
- Wat heeft dit college in de afgelopen ruim 2 jaar zelf ondernomen om het spoor tussen Wierden – Zwolle te verbeteren?
- Is het college op de hoogte van de door ons geschetste ontwikkelingen?
- Is het college met ons als PvdA van mening dat deze ontwikkelingen kansen bieden om de aansluitingen en de spoorverbinding Enschede – Zwolle te verbeteren?
- Is het juist dat al in de periode voor de knip (buitendienststelling) in Nijverdal enkele ochtendspitstreinen in de richting Zwolle reeds stampvol waren en dat deze treinen als gevolg van de beperkte perronlengte op de lijn ook niet meer verlengd konden worden?
- Bent u bekend met de informatie in de meegestuurde bijlagen (Staatscourant, Ministerie en ProRail)? Wie zou hier volgens u actie op moeten ondernemen? Zijn deze acties wel ondernomen? Zo ja, welke acties zijn ondernomen? Zo nee, welke conclusies trekt u hieruit voor wat betreft de belangen van de gemeente Hellendoorn en de hele regio, mede met het oog op de opening van de Hanzelijn?
- Deelt u onze inschatting dat eerder genoemde capaciteitsproblemen gevaarlijke vormen kunnen gaan aannemen als doorgaande reizigers door het opheffing van de IC-aansluiting in Deventer niet meer via die route kunnen/zullen reizen en daardoor noodgedwongen allemaal met de regiotrein Enschede – Nijverdal – Zwolle zullen gaan reizen? Klopt het dat zowel NS, Provincie, Rijk als ProRail dit probleem tot nu toe niet opgemerkt hadden? Wat is uw mening hierover?
- Wat is de lengte van het perron van het nieuwe station in Nijverdal zoals dit nu wordt aangelegd? Volgens onze informatie is de maximale lengte in de bak 270 m, maar wordt er in eerste instantie een korter perron aangelegd. Is bij dit kortere perron voldoende rekening gehouden met de benodigde capaciteit op grond van de ontwikkelingen rond Deventer?
- Is het college met ons van mening dat een dergelijk capaciteitsprobleem met name nadelig is voor de reizigers op stations in het 2e deel van de verbinding, dus met name reizigers die instappen in Nijverdal, Raalte en Heino?
- Is het college bereid om zich samen met de regio Twente, de provincie Overijssel en de gemeenten langs het traject maximaal in te spannen om de aansluitingen in Zwolle en daarmee de verbinding Wierden (Enschede) – Zwolle te verbeteren?
- Is het college bereid om als gemeente Hellendoorn (mede) het initiatief te nemen om hier op korte termijn een samenhangend plan in de vorm van bijvoorbeeld een Marsroute voor de S35 voor te ontwikkelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn en op welke wijze gaat u het initiatief nemen.
Wij verzoeken u hier op korte termijn, maar uiterlijk 12 juni a.s. hierop te antwoorden.
Om ook vanuit de raad een duidelijke uitspraak als signaal af te geven, overwegen wij tijdens de raadsvergadering van 19 juni a.s. een motie vreemd aan de orde van de dag hierover in te dienen.
Met vriendelijke groet,
Wilma Paalman-Vloedgraven
Namens PvdA-fractie
Reacties via Facebook
Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.
Reacties
Uw reactie