12:32 uur - Deze rotonde is al jarenlang een gevaarlijk verkeerspunt in de gemeente. In de afgelopen jaarvergadering van Plaatselijk Belang Hulsen is dit punt nadrukkelijk benoemd in bijzijn van het voltallige college van de gemeente Hellendoorn.
De gekozen variant uit het rapport van enkele verkeerskundigen van de gemeente Hellendoorn is wederom een probeersel, gebaseerd op het beperkte budget van € 70.000,-.
Bijzonder is dat door B&W is gekozen voor een variant welke door de verkeerskundigen wordt ontraden en waar ook andere belanghebbende partijen waaronder politie, fietsersbond en bewonersbelangenverenigingen tegenstander van zijn.
Er is voor gekozen om de fietser tegen de klok in op het fietspad te laten rijden, om zo de dubbele oversteek bij de Baron van Sternbachlaan weg te halen (Helmkruidlaan, Collenstaartweg en Helmkruidlaan). De verwachting is dat fietser niet kiest voor deze omweg en tegen de richting in gaat fietsen waardoor de te verwachte veiligheidswinst geheel of gedeeltelijk teniet wordt gedaan. Tweede bezwaar is dat het voor de doorstroming van de auto’s in de spits een zeer slechte oplossing is. Na 2 jaar wordt de situatie geëvalueerd.
Op 6 mei is dan ook door alle betrokken partijen (belanghebbenden) aangegeven dat dit niet de juiste manier is om deze problematiek aan te pakken, en dat het wachten is op het eerste dodelijke slachtoffer.
Plaatselijk Belang Hulsen is zeer teleurgesteld in de visie en de keuzes welke de gemeente maakt, in dit geval ten aanzien van verkeer en veiligheid van mensen. Juist in deze situatie waarbij het niet de vraag is of maar wanneer het fout gaat. Er moet een passende oplossing voor deze gevaarlijke situatie komen: het aanbrengen van een fietstunnel. Dit is een robuuste en toekomst gerichte oplossing. De verwachting is dat het fietsverkeer de komende jaren zal toenemen, mede gelet op de faciliteiten in de Kruidenwijk als kern van het woonservicegebied Nijverdal-Noord.
gerrit schreef op 08-05-2014Wel hebben compleet de verkeerde mensen in de gemeenteraad van Hellendoorn.Hoe onlogisch allemaal. Kijk ook maar naar de toekomstige doorgaande weg in een woonwijk in Hellendoorn. Hoe dom kan je zijn
kruidenwijker schreef op 08-05-2014Ik stel voor dat iedereen zich aan de regels houd. Goed uitkijkt en rekening houd met elkaar. Scheelt toch zomaar 70.000 euro. Iedereen heeft wel commentaar op de gemeente maar we maken met elkaar gebruik van de rotondes. Een fietstunnel kost belachelijk veel geld en als fietsers de mogelijkheid zien ergens een meter af te snijden dan doen ze dat, veiligheid is dan niet belangrijk. Totdat er wat gebeurd natuurlijk. Je kan onmogelijk de gemeente of elkaar de schuld geven van de onveilige situatie als we met elkaar er een bende van maken.
Pipo schreef op 08-05-2014Natuurlijk gaan ze massaal tegen het verkeer in rijden! De automobilist is immers schuldig als hij niet oplet !
klaas schreef op 08-05-2014in eerste plaats wil zeggen , als we met elkaar de regels na leven is er niets aan de hand, maar is tegenwoordig alleen maar ; SNEL, GEEN TIJD, en als er iets verkeert afloopt staan we klaar met op merkingen, HOUD U AAN DE REGELS
Pipo schreef op 08-05-2014@klaas, Stel je toch eens voor dat ze 10en eerder weg moeten. Dat kan toch niet !
harm schreef op 08-05-2014Gewoon aan de regels houden op de rotonde, niet tegen het verkeer in rijden dus. Dan is het voor iedereen duidelijk dat er dezelfde regels gelden op elke rotonde, en tussendoor controles houden en een boete geven bij overtreding.
Janrules schreef op 08-05-2014@gerrit Dit is dom gezeur wat je nu zegt ze wisten dat die doorgaande weg daar kwam te liggen dat is minimaal al 10 jaar bekend. Dus niet lopen te klagen......
dolf schreef op 08-05-2014de fietser is de klos wij fietsen expres tegen auto aan die ons niet zien,auto verkeer tegen de klok in gaat beter of niet.
henkie schreef op 08-05-2014We hebben het hier over de rotonde Helmkruidlaan- Baron van Sternbachlaan, plaats een onderbord OB52,OB503, en of J37-F. Voor iedere bestuurder die de rotonde nadert moet het nu duidelijk zijn dat fietsers van links en rechts komen. Dit lijkt mij een veilige goedkope oplossing, en als de bestuurder de borden leest, en de fietser oplet want verkeer is een samenspel, moet het toch goed gaan. Fietsers hebben maar een route, en dat is de kortste weg, en dat is lang niet altijd de veiligste weg.
Chris schreef op 08-05-2014Een snelheidsbeperking vanaf ongeveer 50 meter vanaf de rotonde zou een oplossing zijn. De auto's komen ontzettend hard de rotonde oprijden. Nou ben ik wel oplettend en rem al sowieso af als ik met de snorscooter over het fietspad de rotonde oprijd. Auto's moeten soms gigantisch op de rem trappen om mij voorrang te verlenen. Veel scholieren kijken niet op of om en rijden zo de rotonde op. Snelheidsbeperking zou de oplossing zijn. Gewoon borden plaatsen met 30.
Claus schreef op 09-05-2014Weer een bewijs dat ze daar in het rusthuis nergens naar luisteren.
Jantje schreef op 09-05-2014Sloop de zebra kruizing met verkeerslichten in het centrum (keizerserf en Grotestraat) er maar uit! hebben we in de toekomst toch niets aan. Deze verkeerslichten plaatsen en probleem is opgelost.
henkie schreef op 09-05-2014Iemand met weinig verstand zegt mij, je hebt minder kans om aangereden te worden met èèn keer oversteken, als dat je drie keer een weg moet oversteken. Diegene die dit heeft uitgedacht moet aandelen hebben in de Zorg of Uitvaart. Een voordeel, de ambulance staat op +/- 75 meter afstand.
wereldburger schreef op 09-05-2014@Henkie en toch is het zo ;-) denk maar na waar kijk je naar als je bij een rotonde komt? Juist naar links, omdat daar ook het autoverkeer vandaan komt. 3 keer van links komen is dus veiliger dan 1 keer van rechts bij een rotonde
henkie schreef op 09-05-2014@wereldburger, ik kijk eerst naar de borden als ik een rotonde nader,en daarna pas naar wat ik op de verkeersborden heb gelezen. En hoe je het ook bekijkt, 3 keer oversteken is gevaarlijker als een keer.
Maarten schreef op 09-05-2014Vandaag nog eens goed gekeken naar de situatie aldaar. Maar wat een oerwoud van verkeers en,- reclameborden zeg. De situatie is al redelijk onoverzichtelijk tezamen met de verkeersborden, is het voor een vreemde een complete chaos.
Gait schreef op 12-05-2014Het asociale rijgedrag van autobestuurders en de slechte kennis van verkeersregels is de grootte boosdoener. Ik passeer met regelmaat op de fiets deze rotonde, en wordt hiermee herhaaldelijk geconfronteerd. Een maand strenge niet opvallende controle's met boetes vanaf 500 euro is de beste oplossing! Waarom altijd maar de regels aanpassen aan aso's, die altijd haast hebben en geen oog en tijd hebben voor de medeweggebruiker.
Willem schreef op 13-05-2014@Gait wat gaan we doen met de fietsers die geen hand uitsteken, tegen het verkeer in fietsen, s'avonds geen verlichting voeren, de fiets afpakken?
William S. Burroughs schreef op 13-05-2014Ogen goed open, sociale media aan de kant (of in de tas) dan is er niets aan de hand. Wanneer een rotonde al problemen oplevert wees dan blij dat u niet in de stad woont maar op het platte land. Prettige dag
William S. Burroughs schreef op 13-05-2014Kleine toelichting op mijn vorige bericht. Zo zie ik regelmatig mensen op een respectabele leeftijd nogal vreemd fietsgedrag vertonen. Men komt aan fietsen en trapt midden op de weg of midden op een kruising ineens op de rem. Zwaait met een sierlijke boog onder het motto kijk mij nog vitaal wezen van zijn/haar fiets. En staat vervolgens strak naast zijn/haar fiets alle kanten uit te kijken alsof er zo dadelijk drie vliegtuigen gaan landen. Dan denk ik met mijn bek in het stuurkussen: Met deze vitale actie was u in de stad al drie keer dood geweest. Moraal van het verhaal: Veiligheid begint bij jezelf.