9:26 uur - Op dinsdag 14 februari om 19.30 uur organiseert de gemeenteraad van Hellendoorn een informele openbare informatiebijeenkomst rond de ontwikkelingen en aanvliegroutes van vliegveld Lelystad. De bijeenkomst vindt plaats in de raadzaal van het Huis voor Cultuur en Bestuur, Willem-Alexanderstraat 7 in Nijverdal.
Net zoals in andere plaatsen in de omgeving hebben partijen in de gemeente Hellendoorn hun zorgen uitgesproken over het langdurig laagvliegen en in de wacht staan van vliegtuigen op weg naar Lelystad. Men vreest voor geluidsoverlast en milieuschade door uitstoot van brandstof van vliegtuigen in het luchtruim boven de gemeente. Een ministerieel routebesluit moet nog worden genomen. Er zijn dus nog mogelijkheden invloed uit te oefenen.
Om de raad en andere belangstellenden in staat te stellen zich de materie eigen te maken zullen verschillende experts hun inzichten delen.
De heer A. ter Kuile, bestuurslid Plaatselijk Belang Haarle en luchtvaartdeskundige schetst de recente ontwikkelingen.
De heer H. van Nes, verkeersvlieger en zweefvlieger uit Lemelerveld doet de technische details van de indeling van het luchtruim uit de doeken.
Geïnteresseerden zijn hartelijk welkom.
Mitis schreef op 07-02-2017Dit wordt weer een gave rituele dans waarvan de uitkomst vast staat, iedereen lekker met de plane naar de zon, maar opstijgen mag dat ding nergens...
Jos schreef op 07-02-2017Laat komen, weer mooi om naar te kijken
Def schreef op 07-02-2017Ik hoop dat je er kromme nek van over houd.
Gerrit schreef op 07-02-2017Al die vervuiling uit het vliegtuig op ons neer.
Mitis schreef op 07-02-2017Jee Gerrit, dus jij laat de verwarming en het licht uit en de auto of scooter staan. Back to 1900 dus, alleen geloof ik het ff niet...
Gait schreef op 07-02-2017He Gerrit, en wat denk je van al die milieu terroristen met hun houtkachels die geen cent belasting betalen over wat ze verstoken en de buurt tot last zijn!
Jos schreef op 07-02-2017och vervuiling genoeg. al de auto's maken meer vervuiling dan een paar vliegtuigen.
k.e schreef op 08-02-2017en weer heeft onze JOS niet nagedacht.
Jos schreef op 08-02-2017K,E. let op....Het lastige is om bepaalde middelen van transport te vergelijken. Met de auto naar Jakarta is doorgaans geen optie en met het vliegtuig naar de andere kant van de stad ook niet. ICCT heeft het als volgt gedaan: Ze hebben één reisafstand genomen die je logischerwijs met verschillende transportmiddelen kan doen: 500-800km. Vervolgens hebben ze de uitstoot omgerekend naar gemiddelde passagier (een A380 of een F70 is nogal een verschil). ICCT heeft onlangs een rapport over de uitstoot van luchtvaartmaatschappijen gepresenteerd. Daardoor zeggen ze een goed beeld te hebben van het verbruik. Tenslotte is meegenomen dat verschillende soort brandstof een andere uitstoot hebben. Wat bleek voor de gemiddelde reiziger: Het vliegtuig stoot op deze trip het minst uit. Vliegtuig: 42 Trein: 50 Auto: 52 Bus: 155 ICCT heeft ook de zuinige A320neo vergeleken met o.a. de zuinige Prius. Dan komt het vliegtuig er nog beter uit.
Jos schreef op 08-02-2017maar K.e het maakt mij niet uit. ik laat mijn auto ook wel stationair draaien als ik snel even de winkel in en uit moet of 's morgens als ik weg laat ik de auto laat warm draaien. tour ook elke dag wel ergens heen en de houtkachel brand gezellig in de winter. Geniet zolang het kan als jij dat ook kunt. Vlieg lekker met de stroom mee.
Wat ben ik toch een tut! schreef op 08-02-2017@ Jos, onafhankelijk, objectief onderzoek bestaat niet. Bedrijven hebben wetenschappers in dienst die onderzoek verrichten en de resultaten kunnen op verschillende manieren geïnterpreteerd en gepresenteerd worden. Wanneer uitkomsten heel ongunstig zijn voor de opdrachtgever, verdwijnt het in ronde archief (prullenbak) en word dus niet geplubiceerd. Hieronder als voorbeeld, link naar (on-)betrouwbaarheid van het Voedingscentrum (schijf van vijf): https://www.salusi.nl/voedingscentrum-objectief-betrouwbaar/
Wat ben ik toch een tut! schreef op 08-02-2017@ Jos: je rol als trol is succesvol!
Jos schreef op 08-02-2017VOLKSWAGEN EMMISSIES?? DUS ZEUR NIET EN DOE GEWOON JE DING.
Anne schreef op 08-02-2017Jos jij moet zelf eens normaal doen die reactie, s van jou
Tom schreef op 08-02-2017Wel de lusten maar niet de lasten, zo zit de gemiddelde Nederlander in elkaar, We kopen tenslotte ook weer massaal een Volkswagen terwijl we jaren door hen zijn opgelicht. Dom volk op enkele slimme nagelaten.
Jos schreef op 08-02-2017Tom je hebt helemaal gelijk
Gait schreef op 08-02-2017We worden in dit landje ook dik genaaid door de energieleveranciers, 50% wordt ingekocht in het buitenland, waarvan 30% kernenergie is. En toch betalen we daarover de volledige milieubelasting, dus wat is de zin van een slimme meter en nadenken over de CO2 uitstoot.
Wat ben ik toch een tut! schreef op 08-02-2017Alles wat door wie dan ook bedacht wordt, is in hun eigen voordeel; Zou het nadelig voor hun zijn, dan wordt dat plan natuurlijk niet naar buiten gebracht. Publiek krijgt mooie boodschap voorgeschoteld; de werkelijke bedoeling wordt niet openbaar gemaakt.
Jos schreef op 08-02-2017tut gaat verhuizen naar een onbewoond eiland
Mitis schreef op 08-02-2017@ Gait: Van de energiebelasting worden de windmolens en zonnecollectors betaald. Of de energie uit het buitenland komt maakt voor de vervuiling niets uit. De 30% kernenergie die je noemt is dan nog de schoonste! Wat de slimme meter betreft die is voor domme linkse mensen die denken dat je minder verbruikt als je vaker het verbruik meet en registreert...
William S. Burroughs schreef op 09-02-2017Aan Mitis. Ik vrees dat u het expres doet (waarop ik eigenlijk niet zou moeten reageren maar ik ben per slot van rekening de beroerdste niet) maar wil u toch even wijzen op het begrip generaliseren. Waarom? Omdat ik u hoger inschat dan het meegaan in de waan van deze tijd. Daar waar generaliseren voor velen inmiddels een levenswijze is geworden. Met alle gevolgen van dien. Prettige dag.
Mitis schreef op 09-02-2017@ WSB: Klopt, een wijs man, Churchill, zei: Wie in zijn jonge jaren niet links is heeft geen hart, wie als hij ouder wordt niet rechts wordt heeft geen hersens. Moet ik u een lijst van linkse graaiende prominenten presenteren?
Mitis schreef op 09-02-2017@ WSB: Je moet wel met de tijd meegaan, feiten en waarheid doen er niet meer toe. Het gaat om de emotie, zie Poetin, zie Trump...
Pibernik schreef op 09-02-2017Ik ben bij de laatste reactie van Mitis beginnen te lezen en toen naar boven,ik had niet kunnen bedenken dat ik bij een bericht uit kwam dat ging over het luchtruim boven Hellendoorn.
Gait schreef op 09-02-2017Aan Pibernik, zo zie je maar weer het luchtruim kent geen grenzen. Als de wind een beetje verkeerd staat zit je met de shit van je (verre) buren.
William S. Burroughs schreef op 09-02-2017Aan Mitis. U spreekt zichzelf tegen en vervalt wederom in generalisatie. Het zullen de emoties wel zijn. 1. Natuurlijk zijn er vele linkse rakkers zoals Marcel van Dam die later salonsocialist zijn geworden. Maar als uw buurman in de sloot springt mag ik toch hopen dat u hem niet automatisch na zal springen? Kortom graaiers heb je zowel op links als op rechts. Mensen die hun emoties vervullen en hun verstand daarbij links of rechts verliezen. 2. Het feit dat u met de tijd mee gaat geeft aan dat u zich weinig van de wijsheid van Churchill aantrekt. Daarom adviseer ik u om met de beide beentjes op de grond te blijven en wijt ik uw toch wat impulsieve reacties aan een waarschijnlijk vandaag gedane mislukte emotie aankoop. Prettige avond.
Han schreef op 10-02-2017Ik snap niet dat er in de gemeente Hellendoorn mensen zijn die zich druk maken over het vliegveld Lelystad. Hoe kan je nu overlast hebben van vliegtuigen die op een paar kilometer hoogte hangen. Vast en zeker dezelfde mensen die ook tegen de tunnel, windmolens en betaald parkeren waren. Maar wel vrolijk aankomende zomer in het vliegtuig stappen naar een of ander ver oort. Schaam je.
Wat ben ik toch een tut! schreef op 10-02-2017@Han: niet gaan generaliseren, uit principe vlieg ik nooit, en zekers niet voor de lol naar een ver oord. Wat dacht je wat het ziekmakende ultrafijn stof met de gezondheid doet bij inademing, het daalt neer op landbouwgewassen en weilanden waar de melkkoeien grazen. Om over de geluidsoverlast maar te zwijgen. De korhoenders zouden van de leg raken!
Jos schreef op 10-02-2017Tut is bang om te vliegen. Tevens stopt ze na onderstaande ook met binnen koken. http://nos.nl/artikel/2157338-meer-fijnstof-achter-het-fornuis-dan-langs-de-snelweg.html
Han schreef op 10-02-2017@Jos. Ik heb het ook gelezen. Vooral vlees braden en wokken schijnt slecht voor je te zijn. Dus vrouwen zijn de grote vervuilers (uiteraard met een glimlach).
Wat ben ik toch een tut! schreef op 11-02-2017Beetje gegoogled: 45.000 vliegbewegingen per jaar; dat is elke vijf minuten één vliegtuig. De vliegtuigen mogen straks op een hoogte van ongeveer 850 meter over vliegen. "Dat is ongeveer het geluid van een vrachtwagen die op snelheid op zestig meter afstand langs je rijdt."
Han schreef op 11-02-2017@tut. Maak je niet druk. Heb dichterbij schiphol gewerkt als dat wij van Lelystad af wonen. Je hoort ze nauwelijks.
Pibernik schreef op 11-02-2017Je zal maar dicht bij het mini airport aan de Vleugelweg in Hulsen wonen daar wordt je pas vrolijk van.
Gerard schreef op 11-02-2017Hoor vaker dan in het verleden vliegtuig geluid dacht jachtvlieger. Op vliegbeweging zie je Hamburg, Brussel over Hellendoorn gaan.
Han schreef op 12-02-2017@pibernik. Ik ken het daar (heel goed zelfs) op de een of andere manier wen je aan het geluid. Het geluid dringt niet meer tot je door. Totdat een ander zegt van, ze vliegen weer.