Beantwoording van het College op vragen herontwikkeling Actief Overijssel

Datum: 24-05-2019

14:39 uur - Hieronder de schriftelijke beantwoording van het college van B&W van 24 mei 2019 op de  vragen van de Lokaal Hellendoorn-fractie van 12 mei 2019 n.a.v. het principeverzoek herontwikkeling Aktief Overijssel.

 

Geachte raadsleden,

 

Op dinsdag 12 maart 2019 nam het college van B&W een besluit over een principeverzoek voor herontwikkeling van de locatie Aktief Overijssel aan de Ommerweg 150. Dit besluit is geen besluit dat B&W ‘in principe instemmen’ met de wijziging van het bestemmingsplan. Een principeverzoek is de allereerste stap die B&W moet nemen om een aanvraag van een ontwikkelaar of initiatiefnemer in proces te nemen. Het college toetst vanuit het oogpunt van ruimtelijke ordening globaal of de aanvraag in strijd is met geluidstechnische, milieutechnische en veiligheidstechnische normen. Als uit deze eerste globale toetsen geen zwaarwegende bezwaren komen, dan kan het college de aanvraag in procedure nemen. Zeker gezien het feit dat de raad meerdere malen heeft gevraagd en gepleit bij het college om werk te maken van een inclusieve samenleving, en het feit dat er uit de eerste globale toetsen geen zwaarwegende bezwaren kwamen, heeft het college een besluit genomen over dit principeverzoek.

Procedure

Normaliter volgt dan een traject van: bespreking in de commissie grondzaken (waar mensen ook kunnen inspreken), en vervolgens (ook weer ‘in principe’ instemmen met) het nader in procedure nemen door de gemeenteraad. Daarna volgt normaliter de periode waarin initiatiefnemer de buurt informeert, uitleg geeft over de plannen, de plannen ook ter inzage liggen voor omwonenden en andere belanghebbenden of geïnteresseerden.

De mensen of organisaties die na inzage in de plannen en de uitleg van opdrachtgevers vinden dat ze de raad iets willen meegeven bij verdere besluitvorming, kunnen vervolgens zienswijzen indienen.

In dit specifieke geval is de procedure iets anders verlopen. Het college heeft bij het nemen van dit besluit over het principeverzoek aangevoeld dat dit een aanvraag was waarbij de buurt in het allereerste stadium actief geïnformeerd moest worden. Het college heeft daarom de initiatiefnemers gevraagd, al vooraf, voordat de commissie grondzaken en de raad in beeld kwamen, te informeren over de plannen. Eigenaren van Aktief Overijssel, Rumph & Keur, hebben

op vrijdag 29 maart omwonenden in keukentafelgesprekken geïnformeerd. Een dag later, 30 maart, stond een artikel in TC Tubantia.

 

Het artikel in de Tubantia zorgde begrijpelijk voor veel reuring onder buurtbewoners. Ook Plaatselijk Belang Hancate kwam voor buurtbewoners op en vroeg opheldering. Daarop heeft het college de commissiebehandeling uitgesteld en de initiatiefnemers gevraagd een omvangrijkere informatiesessie te organiseren, waarbij meer mensen hun vragen konden stellen, dan alleen de direct omwonenden. Deze informatiesessie is georganiseerd door de eigenaren van Aktief Overijssel en niet door de gemeente Hellendoorn. Achteraf gezien was het niet handig dat de gemeente medewerking heeft verleend om deze informatiesessie in het gemeentehuis te organiseren. Hierdoor is mogelijk de indruk gewekt dat de gemeente de initiatiefnemer was, wat dus niet het geval was.

 

Vanwege het feit dat niet de gemeente de verantwoordelijkheid had voor deze informatiesessie, was daarom de wethouder Wmo niet aanwezig. Als toehoorders bij deze informatiesessie waren wel wethouder Margreet Overmeen-Bakhuis (ruimtelijke ordening) en de faciliterende ambtenaar (vanuit ruimtelijke ordening) aanwezig, om te horen welke informatie verstrekt zou worden aan de aanwezigen. Voor het college was het een verrassing dat de beoogde zorgaanbieder Oranjeborg, waarmee de eigenaren willen gaan samenwerken, niet aanwezig was om vragen te beantwoorden. Dit is nadrukkelijk wel de vraag van het college geweest aan de eigenaren, voorafgaand aan deze informatiesessie. Hierdoor konden tijdens de informatiesessie de meeste vragen, die inhoudelijk van aard waren, niet beantwoord worden. Dit leidde begrijpelijk tot veel frustratie bij de aanwezige buurtbewoners en de aanwezige raadsleden.

 

Hoe nu verder?

 

- We schorten de procedure op.

- De initiatiefnemers hebben aangeboden om belangstellenden rond te leiden bij andere vestigingen van Oranjeborg, zodat mensen kunnen zien en ervaren wat de plannen zijn, en om welke mensen het gaat. Belangstellenden die dit willen kunnen zich melden bij de initiatiefnemers.

- In het najaar volgt een nieuwe informatiesessie van de initiatiefnemers, waar Oranjeborg wel aanwezig zal zijn om vragen te kunnen beantwoorden.

Dit alles ter inleiding op de beantwoording op uw vragen. Dan nu voor zover nodig de verdere beantwoording:

 

  1. Handhaaft u uw besluit om in principe medewerking te verlenen aan dit verzoek?

Zoals bovenstaand is beschreven is dat niet wat een principebesluit inhoudt. Een principebesluit is de start van de formele procedure om te komen tot wijziging van bestemmingsplan. De besluitvorming daarover ligt bij de gemeenteraad.

 

2. Hoe is het mogelijk dat de zorgwethouder en de ontwikkelaar Oranjeborg niet aanwezig waren op de informatieavond van 9 mei jl?

 

Zoals bovenstaand is beschreven was dit geen informatieavond van de gemeente, maar van de initiatiefnemers en eigenaren van Aktief Overijssel: Rumph & Keur. Oranjeborg is beoogd huurder en niet de ontwikkelaar. Desalniettemin was Oranjeborg wel gevraagd om te komen.

 

3. Hoe denkt u het geschonden vertrouwen bij de omwonenden te herstellen?

Wij vertrouwen erop dat in het verdere proces ontwikkelaar en Oranjeborg hun rol goed zullen invullen en vragen die gesteld worden kunnen beantwoorden.

4. Welke financiële gevolgen kan een dergelijk plan hebben als we als gemeente verantwoordelijk worden voor beschermd wonen?

Dit initiatief is geen onderdeel van beschermd wonen, maar valt onder de Wet Langdurige Zorg, de WLZ (Rijksverantwoordelijkheid). De bekostiging vindt ook plaats vanuit de WLZ en is derhalve niet voor rekening van de gemeente.

 

 

5. Kunt u concreet aangeven welke WMO- en participatiekosten voor rekening van de gemeente kunnen komen als deze clienten zelfstandig gaan wonen in onze gemeente?

Het is nooit mogelijk om te voorspellen op welke WMO- en participatiekosten een inwoner van onze gemeente beroep zal doen. In dit geval is het maar zeer de vraag of en zo ja in welke aantallen mensen daadwerkelijk zelfstandig gaan wonen en of zij dat in onze gemeente doen of in een andere gemeente, bv de gemeente waar zij oorspronkelijk vandaan komen.

Hopelijk zijn uw vragen hiermee beantwoord. Mocht u nog meer vragen hebben, dan zijn wij uiteraard bereid ook deze te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Het College van B&W



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Uw reactie

Naam:
Bericht: