Waarom muziekonderwijs?
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat muziek en vooral het zelf bespelen van een instrument gezond is voor een mens. Muziek maakt creatief en ontwikkelt het oplossend vermogen van kinderen, het bevordert de motorische, cognitieve en empathische ontwikkeling.
In 2013 is mede door financiële impulsen vanuit het Rijk de stichting Méér Muziek in de Klas gestart met het opnieuw onder de aandacht brengen van muziekonderwijs op de basisscholen. Methodes waren verouderd, jonge leerkrachten werden zeer beperkt opgeleid in het geven van muziekonderwijs en tegelijkertijd kwam wel steeds meer aandacht voor de 21e -eeuwse vaardigheden, waarin het creatief denken en handelen centraal staan.
Onderwijswethouder Hellendoorn Anja van den Dolder: "Met de ondertekening van het MuziekAkkoord investeren we in de toekomst van onze kinderen. We geven ze de ruimte hun muzikale talent te ontdekken en te ontwikkelen. Hierdoor ontstaat een nieuwe generatie van creatieve denkers en makers. Daaraan heeft de huidige maatschappij een steeds grotere behoefte, omdat dit bijdraagt aan een leefbare en aantrekkelijke gemeenschap."
Speciaal Muziekfonds in Hellendoorn
De meeste scholen in Hellendoorn geven al muziekonderwijs met behulp van de nieuwste muziekmethodes, maar er zijn ook enkele scholen die nog moeten starten. Dat kost tijd. Ook wordt de komende jaren de verbinding tussen de basisscholen, muziekscholen en de muziekverenigingen verder versterkt. Op donderdag 9 april wordt een speciaal Muziekfonds geopend waarop scholen aanspraak kunnen maken voor het opzetten van muziekonderwijs en het verduurzamen daarvan. Het Platform Cultuureducatie Hellendoorn zal de scholen hierin adviseren zodat ook zonder de steun van het Rijk het doel van het convenant gehaald kan worden.