Op 1 oktober 2011 is de gemeente Hellendoorn gestart met betaald parkeren. De afgelopen maand is gebruikt om globaal te onderzoeken hoe het systeem van betaald parkeren functioneert. Het college handhaaft in grote lijnen het vastgestelde beleid.
Evaluatie, conclusies en aanbevelingen
Onderzoek naar invoering achteraf betalen op straat
Uit de evaluatie blijkt, dat er relatief veel kortparkeerders (6 tot 12 minuten) zijn, meer dan op basis van ervaringscijfers was verwacht. De parkeertijd begint zo langzamerhand wel op te lopen, in januari 2012 ligt het op een gemiddelde van 53 minuten. Het college stelt voor om te onderzoeken of ook op straat ‘achteraf betaald parkeren’ kan worden ingevoerd. De parkeerder betaalt dan, net zoals nu al in de parkeergarage het geval is, alleen voor de tijd die hij of zijn geparkeerd heeft.
Parkeergarage
De parkeergarage biedt parkeerders veel voordelen, o.a. je betaalt alleen voor de tijd dat je er verblijft, je stapt midden in het centrum uit en je auto staat droog. Wel zijn er opmerkingen van parkeerders over de slechte vindbaarheid. Het college stelt voor om de bewegwijzering naar de parkeergarage toe te verbeteren.
Weinig overlast in gebied net buiten betaald parkeren
Uit een kleinschalig onderzoek blijkt dat parkeerders beperkt uitwijken tot net buiten het betaald parkeren gebied. Op twee plekken levert dit overlast op, onder meer bij het politiebureau. Hiervoor stelt het college maatwerk voor om dat op te lossen en concludeert dat een grootschaliger onderzoek verder niet nodig is.
Betaald parkeren op straat
Uit de handhavingsoverzichten blijkt dat er nog veel mensen parkeren zonder kaartje, hun parkeertijd (fors) laten overschrijden of zonder vergunning parkeren. Het college stelt de raadscommissie voor intensiever te gaan handhaven, met name op koopavonden en aan het eind van de middag.
De parkeerautomaten hebben veel softwareproblemen gehad. In januari is een nieuwe softwareversie geïnstalleerd en draaien de parkeerautomaten veel stabieler. Buiten bedrijfstellingen komen amper meer voor, maar voorlopig wordt het functioneren van de automaten nauwlettend gevolgd.
Financiën
In oktober 2011 zijn er 15 parkeerautomaten vernield. De schadepost bedroeg € 51.000,-. Dit verklaart voor een belangrijk deel waarom het resultaat van de parkeerexpoloitatie achter blijft bij de verwachting. Daarnaast speelt mee dat er minder en korter wordt geparkeerd dan op basis van vergelijkbare dorpen mocht worden verwacht.
Najaar uitgebreide evaluatie
Op 28 maart a.s. zal de raadscommissie Grondgebied de nota “Korte evaluatie betaald parkeren in Nijverdal” behandelen.
In het najaar van 2012 zal er een uitgebreide evaluatie van betaald parkeren plaatsvinden. Dan zullen ook, via enquêtes, bewoners, ondernemers en parkeerders gevraagd worden naar hun bevindingen.